Performance max is de nieuwste campagnevorm van Google Ads. In de basis is deze campagne opgezet door Google om het beoogde resultaat te maximaliseren. Tijdens deze campagne wordt er gebruik gemaakt van machine learning en staat automatisering centraal. De inzet van Performance Max moet uiteindelijk zichtbaarheid creëren op de volgende kanalen: Google Search, Discovery, Gmail, Youtube, Google Maps, Google Display Netwerk. Wil je meer weten over Performance Max en hoe je dit kunt inzetten lees dan de blog hieronder.
De reden waarom Google de nieuwe campagnevorm Performance Max heeft gelanceerd is om te voldoen in haar klantwensen. Google vindt namelijk dat automatisering de oplossing is van de continu veranderende vraag van de consumenten. Door de nieuwe campagnevorm wil Google ervoor zorgen dat dat deze veranderende vraag automatisch voorgebleven kan worden.
De Performance Max is dus gelanceerd door Google om het voor adverteerders gemakkelijker te maken om op de veranderende vraag in te spelen en om tijd te besparen. De campagne kan op vier verschillende manieren bijdragen om de Google Ads doelen te bereiken. De vier doelen waar Performance Max hulp in kan bieden om resultaten te bereiken is hieronder weergegeven:
- Nieuwe klanten vinden.
- Meer inzichten verwerven.
- Automatische integrering van werkzaamheden.
- Het verhogen van de conversiewaarde.
Impact van Performance Max campagnes
Door de nieuwe vorm van advertenties veranderd de Google Ads setup van een bedrijf. Het is namelijk zo dat de Performance Max advertenties voorrang hebben op Regular Shopping, Display en Smart campagnes. Bedrijven kunnen nog steeds gebruik maken van ander soort campagnes, maar de Performance Max campagnes hebben voorrang en zullen uiteindelijk de veiling ingaan en het verkeer genereren.
Op het moment dat er wordt gekeken naar andere campagnetypen speelt de ad-rank een significante rol. Als een bedrijf een campagne opzet als Performance Max en deze ook de hoogste ad-rank heeft, dan krijgt deze ook voorrang op Discovery en Videocampagnes. Als er wordt gekeken naar campagnes in het zoeknetwerk, dan krijgt Performance Max voorrang op BMM- zoekwoorden en ‘woordgroep’ zoekwoorden maar niet op exacte zoekwoorden.
Het verschil tussen Smart Shopping en Performance Max
Het is belangrijk om te weten wat het verschil is tussen Smart Shopping advertenties en Performance Max. Het is namelijk zo dat de advertenties van Performance Max alleen werken via automatische biedingen. Bij Smart Shopping advertenties is dit niet het geval. Daarnaast is een belangrijk verschil dat Performance Max ingezet kan worden in alle branches. Je hebt voor de Performance Max namelijk geen productfeed nodig, die je wel nodig hebt bij Smart Shopping advertenties. Een productfeed is een bestand dat bestaat uit producten en productkenmerken. Door deze lijst kan je ervoor zorgen dat elk product op een unieke manier kan worden geadverteerd. Bij de Perfomance Max campagne heb je dit dus niet nodig en dat scheelt veel tijd.
In de tabel hieronder is er een overzicht weergegeven over de verschillen tussen Smart Shopping campagnes en de Performance Max campagnes. De grootste verschillen liggen in de kanalen, bij PMax is kan namelijk worden geadverteerd in Discovery en Google Maps. Daarnaast is er een extra advertentie type bij PMax, namelijk tekst-advertenties. Verder zijn er nog een aantal verschillen te zien en die zijn hieronder opgesomd.
- De conversieactie kan bij PMax worden ingesteld op campagne niveau, bij Smart Shopping is dit op account-niveau.
- De Pmax campagnes hebben een capaciteit van 100 waardegroepen, bij Smart Shopping kan er maar 1 advertentiegroep worden ingesteld.
- De Pmax campagne biedt meer mogelijkheden in de content van de advertentie. Je kan namelijk gebruik maken van 5 logo’s, 20 afbeeldingen, 5 lange en 5 korte headliners, 5 beschrijvingen, 5 Youtube video’s, 1 media bundle en 1 call-to-action. Bij de Smart Shopping Advertenties is de capaciteit van de content een stuk minder en kan er geen call- to-action worden toegevoegd. In de tabel is te zien dat Smart Shopping advertenties maar 1 logo, 1 foto, 1 lange en 1 korte headliner, 1 beschrijving, 1 Youtube video en 1 media bundle kunnen gebruiken.
Tips voor het gebruiken van Performance Max
Als je aan het denken bent om Performance Max te gebruiken voor je advertenties is het aan te raden om hier nu al mee te gaan testen. Op het moment dat je Performance Max gaat testen kom je erachter wat wél en wat juist niet werkt, zodat je deze tool optimaal kan inzetten. Hieronder zijn een aantal tips te vinden, waardoor jij je campagne het best kan opzetten in Performance Max.
Advertentiemateriaal
Een performance Max advertentie is te vergelijken met een responsieve advertentie. Een responsieve advertentie is een advertentie die wordt aangepast om je klanten een relevantere boodschap te laten zien. Er worden dus meerdere koppen en beschrijvingen aangemaakt, waardoor Google de meest relevante kop en beschrijving kan gebruiken voor de potentiële bezoeker. Het verschil tussen de responsieve advertentie en de Performance Max is dat je naast de teksten ook nog video’s en afbeeldingen kunt toevoegen. Op het moment dat de Performance Max advertentie op de juiste manier wordt ingezet, dan kan Google’s “machine learning” de beste combinatie van de advertentie gebruiken die bij past bij de potentiële bezoeker van de website.
Doelgroep-signalen
Het is van belang om tijdens een Performance Max advertentie doelgroep-signalen toe te voegen in de advertentie. Het is namelijk zo dat doelgroep-signalen Google helpt om een idee te krijgen welke doelgroep naar waarschijnlijkheid het meest converteert. Daarnaast helpen de doelgroep-signalen om de campagne sneller op gang te laten komen. Doordat de campagne snel op gang komt kunnen de prestaties eerder geoptimaliseerd worden en resultaten worden behaald.
Optimaliseren van je data-feed
Op het moment dat er nieuwe campagne wordt ingesteld is het altijd slim om te kijken of het databestand nog relevant is. Is de productinformatie nog up-to-date en targetten we nog steeds op de juiste doelgroep. Het is van belang dat deze variabelen op de juiste manier worden ingezet, zodat de campagne optimaal ingezet kan worden.
Evalueren van de campagne
Nadat de campagne een aantal weken heeft gedraaid is het slim om de campagne te evalueren. Kijk bijvoorbeeld naar conversieprestaties in vergelijking met andere advertenties. Hieruit kun je concluderen of de Performance Max op juiste manier is ingezet en wat er eventueel aangepast moet worden. Het is van belang dat je de advertenties blijft ontwikkelen en verschillende advertenties inzet, om te kijken wat goed werkt in Google.