Tegenwoordig maakt bijna elk bedrijf gebruik van een webshop. Het is hierbij ontzettend belangrijk voor een bedrijf om goed vindbaar te zijn op het internet. Dit kan gerealiseerd worden door gebruik te maken van SEO (zoekmachine optimalisatie). Echter kost dit veel tijd en is het lastig om in te schatten of het beoogde resultaat enkel met SEO kan worden behaald. Daarom is het van belang om naast SEO gebruik te maken van SEA (zoekmachine adverteren). Waarom het van belang is om SEA te gebruiken is in de blog hieronder te lezen.

Belang SEA

Om te weten waarom de inzet van SEA nou zo belangrijk is, moeten we natuurlijk eerst weten wat SEA precies is. SEA staat voor search engine advertising en zorgt ervoor dat je webshop uiteindelijk hoger in Google scoort en sneller vindbaar is voor potentiële klanten. Hieronder staan een aantal voordelen beschreven, waarom het gebruik van SEA van belang is voor een webshop.

  • Op het moment dat je gebruikt maakt van SEA kun je al je resultaten op je webshop meten. Het is namelijk zo dat alle resultaten van SEA te zien zijn in de vorm van statistieken, waardoor je in een oogopslag kan zien welke advertenties juist wel of juist niet juist werken. Hierdoor heb je volledige controle over je webshop en kan jij als ondernemer zelf kiezen welke advertenties je naar buiten wil brengen.
  • Door het inzetten van zoekmachine adverteren (SEA) kun je gerichter adverteren op de gewenste doelgroep. Het is namelijk zo dat je via Google Advertenties een specifieke doelgroep kan selecteren, waardoor je juist de mensen bereikt die je wil bereiken. Door gericht te adverteren op je gewenste doelgroep zorg je ervoor dat de mensen die naar je webshop worden geleid daadwerkelijk interesse hebben in je product of dienst.
  • Op het moment dat je van start gaat met SEA scoor je in de meeste gevallen al snel resultaat. Door op de juiste manier gebruik te maken van Google Advertenties en het inzetten van zoekwoorden kan je webshop gemakkelijker worden gevonden door je doelgroep. Hierdoor worden potentiële klanten sneller naar je webshop geleid, waardoor de vindbaarheid van de webshop wordt vergroot.

Kwaliteitsscore

Verder speelt de kwaliteitsscore een belangrijke rol in Google Advertenties. Google is namelijk altijd op zoek naar het relevant mogelijkste antwoord op een zoekopdracht van de gebruiker. Op het moment dat gebruikers van Google snel antwoord krijgen op hun vraag zijn ze natuurlijk tevreden. Daarom is het van belang dat de advertenties die worden ingezet via Google Advertenties van goede kwaliteit zijn. De kwaliteit van de advertentie wordt beoordeeld op de volgende punten: de ervaring op de bestemmingspagina, de advertentierelevantie en de verwachte CTR (doorklikratio). Deze onderdelen worden in de meeste gevallen afzonderlijk van elkaar beoordeeld met scores als ‘’lager dan gemiddeld’’, ‘’gemiddeld’’, of ‘’hoger dan gemiddeld’’. Dit is erg handig, omdat op het moment dat 1 van de 3 onderdelen niet goed aansluit op de advertentie je dit als adverteerder gemakkelijk kunt aanpassen. Je weet namelijk precies op welk punt de advertentie nog geen voldoende scoort. Google wijst uiteindelijk een score aan de advertentie toe tussen 1-10, waardoor je advertentie goed of slecht scoort. Op het moment dat je advertentie goed scoort beloont Google de advertentie door minder kosten per klik te geven, ook wel CPC (cost per click).

De kwaliteitsscore is dus van belang om de advertentiekosten te verlagen. Er zijn zoals al eerder is benoemd drie verschillende punten waarop de advertentie wordt beoordeeld. Wat deze punten nou precies inhouden wordt hieronder benoemd.

Ervaring op de bestemmingspagina:

Dit onderdeel heeft betrekking op het feit of de landingspagina van je webshop goed aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. In andere woorden vindt de bezoeker van je webshop wat hij of zei graag wil vinden. In dit geval is het dus belangrijk dat de landingspagina van de webshop goed aansluit op de advertentie. Op het moment dat er een product wordt geadverteerd met een advertentie in Google Ads moet de landingspagina op dat specifieke product komen. Het komt vaak voor dat adverteerders in Google Ads hun klanten naar de homepagina leiden als landingspagina. Dit is niet slim, op het moment dat je een specifiek product adverteert. Op dat moment moet een bezoeker namelijk via de homepagina zoeken naar het product, voordat hij het product kan bestellen.

Advertentierelevantie:

Dit onderdeel geeft aan hoe relevant de advertentie is voor de gebruiker en het zoekwoord waar hij of zei op heeft gezocht. Het is daarom van belang dat adverteerders de juiste zoekwoorden koppelen aan de advertentie in Google Ads. Denk hierbij aan een advertentie waarbij de zoekwoorden op de juiste manier inspelen op de zoekopdracht van de gebruiker, maar uiteindelijk een heel ander product voor zich krijgt. Het is van belang dat de zoekwoorden aansluiten op de advertentie en de zoekintentie van de potentiële webshopbezoeker.

Verwachte CTR:

Dit is het laatste onderdeel waarop de kwaliteitsscore wordt bepaald. De verwachte CTR is iets gecompliceerder dan de vorige onderdelen die benoemd zijn. De verwachte CTR geeft aan hoe waarschijnlijk Google het vindt dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Een belangrijk onderdeel van deze beoordeling van Google is hoe de zoekwoorden die je hebt geselecteerd in het verleden hebben gepresteerd.

Daarnaast is het van belang om te benoemen dat de verwachte CTR iets anders is dan de daadwerkelijke CTR. De verwachte CTR is namelijk een voorspelling van Google, het algoritme kan namelijk niet de toekomst voorspellen, maar kan enkel verwachtingen genereren.

Advertentie-extensies

Advertentie-extensies zijn elementen die je aan je advertentie kunt toevoegen om meer relevante informatie over je bedrijf, product of dienst te benoemen. Het zorgt er dus voor dat je iets meer informatie aan de potentiële bezoekers kan geven en meer ruimte in Google kan verkrijgen. Hierdoor zullen je concurrenten naar onder worden geschoven in Google.

In de afbeelding hierboven zijn de advertentie-extensies te zien die we gebruiken bij Digital Made Easy. Zoals in de afbeelding is te zien is er een extensie toegevoegd, waarbij er een korte toelichting wordt gegeven over het bedrijf. Daarnaast zijn er sitelink extensies toegevoegd, waardoor potentiële bezoekers direct kunnen klikken op: het team, diensten en blogs.

Er zijn in de praktijk twee belangrijke extensies die onderscheidend zijn van elkaar. Deze extensies zijn onder te verdelen in essentiële extensies en optionele extensies. Onder de essentiële extensies vallen: sitelink extensies, highlight extensies en extensies voor website-informatie. Onder optionele extensies vallen: oproepextensie, leadformulierextensie, locatie-extensie, prijsextensies, app extensie en promotie-extensie. Deze extensies worden hieronder toegelicht, waardoor je zelf kan kiezen welke extensie het best bij jouw advertentie past.

Sitelink extensies:

Met de sitelink extensies is het mogelijk om meer links toe te voegen aan je advertentie. Door gebruik te maken van deze sitelink extensie kan je ervoor zorgen dat bezoekers op andere pagina’s landen dan de homepagina. In totaal worden er maximaal 4 sitelinks tegelijk vertoond door Google, je kan als adverteerder wél meer sitelinks toevoegen. Uiteindelijk kiest het algoritme van Google de sitelinks die het meest relevant zijn voor je doelgroep.

Highlight extensies:

Met de highlight extensies is het mogelijk om details over je bedrijf, product of dienst te vermelden. In andere woorden zijn het de USP’s waarin je bedrijf uitblinkt. Denk hierbij aan factoren als: gratis levering en kwaliteitskenmerken.

Extensies voor website-informatie:

Door gebruik te maken van de extensie voor website-informatie kan je bepaalde services toevoegen aan je advertentie. Denk hierbij aan de services die een marketingbureau gebruikt. In de advertentie kan worden benoemd dat de volgende services worden gebruikt: SEA, SEO, CRO.

Oproepextensie:

Door gebruik te maken van de oproepextensie kan er een telefoonnummer aan de advertentie worden toegevoegd. Dit is van belang om direct in contact te komen met potentiële klanten op het moment dat de klant contact met het bedrijf wil opnemen.

Leadformulierextensie:

De leadformulierextensie kan gebruikt worden om een optie in de advertentie toe te voegen, waarbij de potentiële klant een formulier kan invullen om bijvoorbeeld in contact te komen met het bedrijf zonder dat ze de website hoeven te bezoeken. Hierdoor kan de aanvraag of vraag van de klant worden gesteld zonder dat hij of zei de website hoeft te bezoeken.

Locatie-extensie:

De locatie-extensie kan worden ingezet in een advertentie op het moment dat het bedrijf een fysiek pand heeft. Het adres van het bedrijfspand kan worden toegevoegd aan de advertentie, waardoor potentiële klanten het bedrijf gemakkelijker kunnen vinden.

Op het moment dat je zelf geen fysieke winkel hebt, maar jouw producten in andere winkelketens verkoopt is het van belang dat je het adres van je partner gebruikt. Hierdoor zijn je producten alsnog makkelijker vindbaar door potentiële klanten, maar dan bij winkelketens van partners.

Prijsextensies:

De prijsextensie wordt gebruikt om extra producten of services onder de aandacht te brengen. Deze extensie heeft een maximum van 8 kaarten, waarbij er producten en prijzen onder de advertentie worden geplaatst. Door deze extensie toe te voegen kunnen potentiële klanten direct naar de producten van het bedrijf worden geleid.

App extensie:

Op het moment dat je bedrijf een app heeft ontwikkeld wil je dat natuurlijk laten zien via Google. Daarom is de app extensie ontwikkelt, waarbij je een link naar je app onder de advertentie kunt plaatsen. Hierdoor kunnen potentiële klanten direct geleid worden naar de app van je bedrijf.

Promotie-extensie:

De promotie-extensie kan worden ingezet om je tekstadvertentie in het zoeknetwerk meerwaarde te geven door de beste aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Doordat er een aanbieding wordt aangeboden onder de advertentie is de kans groter dat een potentiële klant op de aanbieding klikt.

Conclusie

Het inzetten van zoekmachine optimalisatie is dus onmisbaar voor een bedrijf met een webshop. Bedrijven kunnen dit zelf doen door Google Advertenties aan te maken via Google Ads of kunnen ervoor kiezen om een marketingbureau in te zetten, die gespecialiseerd is in het inzetten van Google Ads. Hierdoor zal de vindbaarheid en de webshopbezoekers stijgen, wat uiteindelijk kan leiden tot een verhoging van de conversiewaarde. Bent u geïnteresseerd in de inzet van SEA door specialisten dan bent u hier op de juist plek. Neem contact met ons op voor een gesprek om uw webshop naar een hogere positie in Google te leiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *